Universal Studios Hollywood 2017.
Hela måndagen var vi på Universal från öppning till stängning.
Vi hade tur och bodde nära så vi gick faktiskt dit på ca 15-20 minuter, men hotellet erbjöd även transport så på vägen hem åkte vi buss. Vi bokade våra biljetter via internet dagen innan så att allt skulle vara klart när vi kom dit, kanske blev biljetterna till och med lite billigare då. Det kostar ganska mycket att gå in på parker liknande denna men det var lätt värt dom kronorna.

Det vi var mest nyfikna på var Harry Potters värld efter att ha läst och sett på filmerna om honom och hans vänner. Så dagen började med ett besök i Hogsmeade där vi kikade omkring för att sedan gå mot Hogwarts.
Inne i Hogwarts kunde man åka "Harry Potter and the Forbidden Journey", så vi ställde oss i kö, fick kanske köa i 40 minuter (?). Det var rätt lite folk denna dag så det var inte galet långa köer, vissa gånger får man vänta hur länge som helst. Blev lite orolig att Ellie inte skulle få åka med, men hon klarade längd-provet precis. Så vi hoppade alla upp i "stolen" och sen bar det av. Hualigen vilken åktur, upp, ner, snett, bak, fram och monster, spöken och spindlar. Hela upplevelsen är som att du åker på en kvast, lite läskig men häftigt att ha testat.

Inne på Simpsons värld blev det både popcorn-paus och lunch-paus. Nästan alla karaktärer går omkring så man får fota sig med dom och sen finns även statyer att fotas med.
 Innan vi åkte hem för dagen åkte vi även Simpson ride, så himla pirrigt i magen. Jag har åkte den för men skrek precis lika mycket denna gång. Fast man vet att man stirrar på en skärm och inte åker på "riktigt" så är det jätte pirrigt i magen i alla stup och effeketer som berg o dalbanan har.

Mitt på dagen åkte vi med en guidad tur runt inspelningsplatserna och fick vara med om  ett bråk mellan King Kong och en T-rex och senare fick vi vara med om en biljakt i The Fast and the Furious. Alla sker i stora rum med väggar där en 3D-film visas och du sitter i vagnen med glasögon på sen hoppar, studsar och rör sig vagnen. Vi fick även åka igenom några olika inspelningsplatser till exempel alla husen där Desperate Housewives, Hajen och Världarnas Krig (där hade man kraschat ett riktigt stort flygplan)

Thomas och Ebba åkte Minions 3-D ride, då vilade jag och Ellie lite.
Men vi åkte allesammans Jurassic Park Ride, den hade nog jag stått över om jag vetat bättre innan. Hualigen sista backen ner innan åkturen var slut var en riktigt hisnande känsla i magen och pissblöt blev man.

Vi gick sedan runt och kollade och testade olika saker och knäppte kort på och med olika karaktärer från Universal. Ellie vår lilla munk älskare köpte den största munk jag sett och smaskade på. Tjejerna åkte själv karuseller inne i Super Silly Fun Land

Vi hade lovat tjejerna att eventuellt få köpa en varsin trollstav/trollspö innan vi åkte hem, så vi ställde oss i kön till Ollivanders i Diagongränden. Vi fick efter en liten väntan komma in i butiken med alla kartonger med trollstavarna, kartonger efter fulla väggarna. Sen fick vi följa med in och höra hur trollstavarna tillverkas av olika magiska föremål och en tjej fick komma fram och prova ut sin egen stav.  Innanför nästa dörr väntade ett rum med alla karaktärernas trollstavar, Ellie valde Hermione Granger trollspö och Ebba valde Harry Potters trollstav. Det var två lyckliga tjejer som skuttade ut från butiken.

När vi var klara där inne och hade trollat omkring lite i Hogsmeade så stängde parken, då traskade vi mot bussen som tog oss tillbaka till vårt hotell. Om ni ska hit så kan jag lätt rekommendera två dagar i parken, vi tyckte vi hann allt på en dag men två hade bara varit en plus med ännu mer åkturer och skoj.

Sista kvällen njöt vi vid poolen på hotellet och när det dagen efter var dags att åka kändes det riktigt vemodigt. Jag brukar känna att det är okey att åka hem efter några dagar borta, men denna gång hade jag velat stanna längre. Nu när jag sitter här vid datorn och skriver, så plockar jag samtidigt ur mina sista dollar ur plånboken. Nu hamnar dom i "Spara till nästa resa burken", ny resa börjas att sparas till NU.

Tack världens bästa pappa T som fixat och trixat med denna resa och kört omkring på sina tre tjejer och visat dom ännu en del av världen.

♥♥♥

Isabell Hedberg

Det är verkligen så otroligt häftigt och välgjort :D
Hoppas ni får en fortsatt underbar vecka! :)
Kramar

Svar: Åhh kolla inlägget igen, jag råkade trycka på publicera innan alla bilder kom upp =) Men som du skriver det är en otroligt häftig upplevelse.

Anna

Tack för grym info!
Vi har bestämt oss, det blir två dagar i parken! 👍

Svar: Åhh va kul!!! Då har ni nåt super skojigt att se framemot!!

Marie Bergman

Åhh vad roligt! Jag & min sambo åker till LA för första gången på fredag! :)

Svar: Va roligt att du tycker det! Om du kikar in på kategorierna på min blogg så finns lite olika inlägg från Los Angeles, kanske får du lite och idéer där =)

Jessica

Men åh vilken dröm! Älskar harry potter så hade gärna velat gå på ett sådant ställe :D

Svar: Ja det var superkul och en härlig upplevelse =)

Evelina

Detta är en sak som ståt högt upp på min to do list.

Svar: Åh ja!! En superkul sak att ha på sin "to do"/Bucket list =) Vi vill absolut dit igen....Det finns mer bilder och inlägg om Universal på min blogg. Om du kikar några inlägg bakåt.

Felicia

ååå vad underbart

Svar: Mycket =)

Elsa

ahh wow, vilken jävla DRÖM!! one day...................

Svar: One day är du där ska du se =)